Planuri eMAG pentru viitorul puțin mai îndepărtat
Acum două zile am fost la bianuala întâlnire cu conducerea eMAG într-o atmosferă relaxată și cu puține slide-uri. Au vorbit despre trecutul apropiat și viitorul neîndepărtat. Despre cifre și tendințe, dar și despre probleme. Știu și ei că au niște lucruri de rezolvat pe zona de livrare (the last mile) - un lucru care n-ar fost o surpriză pentru nimeni prezent - așa că nu voi intra prea mult în subiect.
Nici despre cifre și planuri de Black Friday nu voi scrie pentru că au făcut-o alții mai bine înainte: Hoinaru, Cetin și Dan. Nu. Aș vrea să las două-trei idei despre viitorul puțin mai îndepărtat.
Primul lucru pe care pariază este inteligența artificială. Încearcă să facă primul bot care înțelege limba română atât în scris cât și vorbită. Din modul în care au vorbit despre el pare să fie în prima fază de dezvoltare așa că s-ar putea să treacă mult până când vor implementa asta în zona online/offline de customer service.
Dacă au avut creștere de 5-7% a vânzărilor pentru că au îmbunătățit timpul de încărcare a paginilor, imaginați-vă ce poate să însemne în vânzări un sistem de personal shopping assistant pentru fiecare cumpărător. Sau un sistem de căutări inteligente. Sau un sistem de predicție a următorului lucru de care ai putea să fii interesant.
Al doilea lucru care mi s-a părut interesant e că cochetează pe o dezvoltare mai ambițioasă pe zona de servicii. În viitorul apropiat au în plan introducerea unui sistem de instalare de aere condiționate, aragaze, mașini de spălat - lucruri care necesită mâna unui specialist. Mai interesant este că am senzația că nu vor să se oprească aici. Ai nevoie de o menajeră? O bonă? Un mecanic auto? Electrician? S-ar putea ca pe viitor să îi găsiți pe eMAG.
Și ultima idee e că s-ar putea să dorească să renunțe la noțiunea de reducere afișată. Este o formulare ambiguă pentru că nici ei nu sunt ferm convinși în acest moment, dar acesta este trend-ul la nivel mondial. Ar fi similar cu practica restaurantele când vine vorba de țigări - la cel mai bun preț al zilei. Momentan au zis că sunt în faza de testare pe un număr redus de clienți.
Chiar sunt curios dacă piața este suficient de evoluată pentru așa ceva, mai ales că au zis că înainte de Black Friday media de comenzi silnică scade cu 10-15% cu 2-3 zile înainte de marea avalanșă de promoții.
Honestly, daca absenta 'reducerii afisate' functioneaza, nu mi se pare un semn de 'evolutie' a pietei, ci chiar opusul, mai ales in conditiile in care natura iluzorie a reducerilor de Black Friday la noi a fost analizata deja de atatea ori. It would show that people are that much easier to fool, IMHO...
RăspundețiȘtergereCred că așa scapi de un stres. Eu am mai zis-o și acum 3 ani pe blog cu reducerile de Black Friday - dacă ți se pare că e prețul corect nici nu contează cât e reducerea.
ȘtergerePfff... sper ca e o gluma. Scapi de stress daca magazinul are o atitudine sincera cu tine ca si client, nu doar cu bloggerii pe care ii invita regulat lately la inside info marketat bine de tot (in cadru formal sau informal), ca ulterior sa scrie de bine.
ȘtergereAtitudine sincera ar insemna: arata istoricul de pret pe ultimele 2 luni. Scurt pe doi. Clientul face alegerea in cunostinta de cauza, nu sa fie prostit pe fata cum se intampla in unele cazuri (inca) acum. Mai ales cand asupra emag deja o mare parte din populatia tanara are o parere atat de proasta privitor la smecheriile pe care le fac (sau, le-au facut) cu preturile/reducerile mincinoase pe care le-au practicat ani la rand. Din pacate, in majoritatea cazurilor unde am recomandat emag in ultimii 2-3 ani in jurul meu, parca e facut, primesc aceeasi replica acida "nu mai comand de la ei pentru ca sunt niste nesimtiti/mincinosi", cu referire la reducerile false sau la timpul de livrare advertised vs realitate. Imi e efectiv imposibil sa ii conving ca nu e asa. Nu stiu ce statistici sau sondaje au emag din piata, insa ce vad eu in jur in zona tanara 20-35 ani nu arata chiar bine, din pacate.
In alta ordine de idei, nu stiu de unde au scos-o pe asta ca trend-ul este sa nu se mai afiseze reducerea. Trendul la cine, la magazine mici si necunoscute pe internet? Asta pare sa fie o declaratie la misto, asa, neargumentata. Nu stiu de ce, dar tot fac ce fac ei si distrag atentia de la Amazon (a carei tentativa de copie, emag au fost de la inceput, sunt si vor fi probabil mult timp de-acum... un "micro Amazon"). Etalonul in ce priveste comertul online a fost este si probabil va ramane mult timp de acum inainte Amazon. Acolo e simplu si clar - a fost 100$, acum e -15%, you save 15$ (foarte important sa arati cati bani economiseste clientul, nu doar procentul). Sunt o multitudine de site-uri care monitorizeaza price history la Amazon si se poate verifica orice, de la orice data, ce reduceri s-au mai aplicat in trecut (cu grafice etc). Celalalt magazin care conteaza pe plan mondial, Alibaba, la fel procedeaza, arata reducerea si chiar mai mult, iti arata si cat timp mai e activa reducerea respectiva. Probabil, cine stie, o fi un trend in interior la emag sa ascunda cat mai multe chestii, in cazul asta ar face sens. Nu trebuie sa fie piata "evoluata" pentru lipsa procentului de reducere, nu inteleg de unde pana unde concluzia asta (dupa parerea mea) total eronata? Comparatia cu tigarile la pretul zilei nici ca se putea alege mai prost! Tigarile au pret fix, stabilit conform reglementarilor legale in vigoare - nu se pot vinde tigari cu reducere de black friday, -20%. Ca restaurantele nu respecta (intocmai) legea si nu afiseaza pretul (afli doar daca intrebi sau probabil e tiparit undeva la bar, sa fie acoperiti in caz de vreun control), e doar o decizie economica de reducere de costuri (a se citi: zgarceala ieftina) ca sa nu tipareasca meniul prea des, de fiecare data cand se modifica pretul la tigari.
Hei,
ȘtergereCred că dau dovadă de transparența fix prin această interacțiune cu noi care de multe ori punem întrebări auzite de la voi.
Referitor la istoric de preț s-a ridicat de mai multe ori problema și tot timpul au argumentat că nu pot realiza asta având în vedere că de multe ori au același produs vândut atât de ei cât și de shop-uri din marketplace. Acum eu pot doar să îți transmit ce mi-au zis ei. În esența nu cred că se va întâmpla asta vreodată.
Referitor la trendul de a renunța la afișare reducerii, au zis că acesta este unul care se dezbate intens la conferințe internaționale de profil și că mai toate magazinele au început să testeze la nivel micro acest lucru pentru a vedea cum reacționează cumpărătorii. Chiar și la ei am văzut asta în browserul unei colege. Pur și simplu nu mai arătau niciun preț redus.
Despre, acum o lună era mai ieftin, produsele intra ocazional la reduceri care pot să fie susținute de emag din profitul pe care altfel l-ar face (reducerile mai mici), de negocierile pe volume cu furnizorii (reducerile nițel mai mare), sau în plus de asta a , și de bugetul de marketing a unor producători (reducerile alea foarte mari). Din acest motiv când vezi că de BF era un lucru mai scump ca oferta de acum 2-3 săptămâni e foarte posibil ca una din ofertele de mai sus să se fii terminat și prețul să se întoarcă la o valoare mai mare. Lucru care irită și enervează userii - motiv pentru care a nu afișa prețul redus ar putea să meargă.
O altă soluție pe care noi bloggerii le-am propus-o a fost să afișeze "preț redus conform reducerii X până pe data de Y" ca omul să înțeleagă de ce prețul o să o ia în sus după data respectivă. Au zis că se mai gândesc.
Cel mai util pentru a te asigura că achiziționezi ceva la un preț corect e să vezi care e prețul prin alte locuri. Dacă e mai mic atunci cumpără. Dacă nu, nu. Comparatoare de prețuri există suficiente. O simplă căutare de pe google îți dă o mulțime de magazine naționale și internaționale unde poți vedea prin ce zonă de preț se învârte produsul.